Wednesday, April 15, 2009

Damaraland

Har befunnit mig uppe i norr i Damaraland på en liten expidition. Vi var där för att kolla på vattenhål mm som blivit förstörda av elefanter. Kanske kommer vi att anordna något projekt där vi åker upp igen och lagar dessa vattenhål.
Helgen var faktiskt trevlig, även om vi inte såg några elefanter.

Min chef var med tyvärr, men jag pratade inte så mycket med honom på resan. Hade dock en diskussion med honom om stjärnbilden Orion som gjorde mig mer irriterad än önskat.

Han sitter där och ska verka tuff och duktig och berättar för alla hur otroligt det är att följa Orions rörelse över himlen och hur stjärnbilden ändrar storlek osv osv.. Han sitter där och berättar att han vet att Orion förflyttar sig osv. Står inte ut med att lyssna på haonom så jag säger att stjärnor inte rör på sig och att Orion står olika på himlen och är olika stor på grund av att jorden cirkulerar runt solen. Då svarar gubben att "jag är inte så säker på det". ???
Sen fortsätter han och jämför Orion med Månen och säger att det funkar på samma sätt. Månen rör sig runt jorden i en eklips och eftersom Orion rör sig precis som månen så ser den olika stor ut osv. Försöker förklara att stjärnorna är stilla och att jorden rör dig runt solen i en eklips, vilket ju innebär att jorden vid vissa tidpunkter är närmare Orion och andra gånger längre bort, vilket gör att stjärnbilden ser olika stor ut. Gubben svarar igen att han inte är så säker på det. Då säger jag att om vi antar att stjärnorna faktiskt cirkulerar runt jorden, tror han verkligen att alla 15+- stjärnor i Orion rör sig på exakt samma sätt?? Ja absolut säger karln. Han anser att bara för att vi tycker att stjärnorna i Orion liknar en bild, så är de länkade till varandra och om en rör sig så rör sig resten. Säger nått igen om att det är omöjligt att alla 15 stjärnor i Orion rör sig exakt likadant och han svarar att han inte är så säker på det (igen). Sen säger jag bara att "men det är jag", sen går jag... Jag fattar inte...???

Ska bli så skönt att slippa honom framöver när mitt visum är klart... *längtar*

Lyckades i alla fall ta en hel del fina bilder från Damaraland

Börjar med favoritmotivet småkryp såklart:



Omgivningen är det inget fel på heller direkt.


No comments:

Post a Comment