Thursday, June 20, 2013

The quail

Kanske en hemsk eller sorglig historia, men jag berättar ändå hur det kan bli på landet när man har djur.

För ett tag sedan skulle jag kläcka fram ett gäng nya vaktlar här hemma och hade samlat ca 16 ägg och stoppat i kläckaren. Kläckningen gick allt annat än bra och bara 4 vaktlar kom ut. Två av dem hade något fel på ben och nacke och kunde inte stå upprätt så vi fick avliva dem för att de inte skulle behöva plågas.

Två små vatklar fanns sen kvar och de var pigga och fina och verkade friska. Tyvärr var jag tvungen att avliva den ena av dem på grund av en olycka som berodde på min egen klantighet och en vaktel som var för snabb för sitt eget bästa. Jag lyckades klämma honom i locket på kläckaren och det fanns inget att göra för honom.

Här med var det bara en stackars liten vaktel kvar och han var helt ensam och var ledsen och ropade på sällskap hela tiden. Tyckte så synd om honom, men det fanns ju inget jag kunde göra. En dag låg han bara där död den lille vakteln.

Tar nog ett litet tag innan jag försöker mig på att kläcka fram några vaktlar igen, kanske blir det senare under sommaren, men just nu får det vara. Kläckaren är just nu ändå full med ankägg, får se hur det går där.

Verkar inte vara något bra "kläckar-år" för mig detta år.

En bild på den lilla vakteln fick jag i alla fall, så söta är de när de är små.

----------------------

Perhaps a bit of a sad story about a quail, but I'll tell it anyway.

I was going to hatch some quail earlier this summer, but things didn't really go as planned. Only 4 quails hatched and I had to put down two of them since they couldn't stand up. Then I managed to accidentally kill one of the other two, felt so bad about that. But he was so fast and when I was going to close the lid of the incubator he put his little head int he way and there was nothing I could do. After that I was left with one poor little one and he was so lonely and eventually he died too. Might take a while before I try to hatch quail again. Last year it went so well and I had lots of them, but this year just seemed to go all wrong.

Here's a photo of the little one. They are pretty cute when they are young.


No comments:

Post a Comment